Fakulti Teknologi Dan Sains Maklumat

Fakulti Teknologi Dan Sains Maklumat

Hadis-Hadis Terpilih

PHOTOGRAPHY

WEDDING PHOTOGRAPHY
EVENTS PHOTOGRAPHY
FAMILY PHOTOGRPAHY
POTRAITS PHOTOGRAPHY
NATURES PHOTOGRAPHY


MOHD NAZMIE
019-9319889
ir_nazmie@yahoo.com

Please visit : http://cikgumiestudio.blogspot.com

How Do You Find My Blog ?

Friday, October 17, 2008

Tak Paham-Paham Lagi...

Kefahaman itu bukanlah milik kita..Ianya dicampakkan oleh Maha Pencipta kepada sesiapa yang Dia inginkan. Seringkali kita berasa ianya milik kita walhal,jauh panggang dari api. Apa yang kita ada hanyalah hafalan atau hafazan semata-mata. Itupun belas kasihan dari Dia. Apa yang kita alami dan merasai seharusnya memberi kefahaman kepada kita bukan ketika di atas tikar sembahyang sahaja, malahan kehidupan kita sehari-hari.

Bila kita telah faham, kita akan mengalami satu lagi fenomena. Fenomena ini sering membuatkan kita berasa megah,takbur,merasa diri telah pandai,boleh 'mengomen' orang, kita saja pandai dan betul,malah berbagai-bagai lagi yang kita rasa. Fenomena inilah yang di katakan dalam dialek Kelantan..."Koya Seko"..

Sebenarnya kita tak paham2 lagi. Apa yang kita tahu,belajar,amal. masih tak paham, lagi. Betapa benakkah kita. Kita rasa kita dah paham,tapi tak paham2 lagi...Tok Cekak Pehe Lagi..

Itulah,untuk memahami dengan kalbu bukanlah mudah. Perjalanan ini tidak menggunakan akal,tetapi kalbu. Moga2 ada yang sentiasa mengingatkan kita samada dalam nyata atau pun fantasi.

Bersyukurlah jika di beritahu, itu bermakna si Dia masih ingin menolong kita kembali ke jalan lurus, sebagaimana yang kita selalu mohon.." Tunjukkanlah Kami Jalan Yang Lurus"..

Bagaimana jika Dia mencampakkan kita dan tidak menghiraukan kita..Alangkah celakanya kita di saat itu..

Di balik cermin,cermin mimpi...
Ada realiti yang tidak kita sedari...

No comments: